This is an automatically generated PDF version of the online resource albania.mom-rsf.org/en/ retrieved on 2018/11/18 at 20:36
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN ALBANIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
BIRN ALBANIA LOGO
Reporters without borders

Dita

The daily newspaper Dita started publication at the end of 2012. The daily illustrates always its front-page article, which is most of the times an editorial or op-ed, with a cartoon. The newspaper is left-wing and some time is perceived as defending some aspects of the communist regime in Albania. Dita is founded mainly from advertising of lotteries.

The newspaper is considered left wing and supports the government of Prime Minister Edi Rama, although in some cases has been critical toward its former minister of interior Saimir Tahiri and other ex-ministers of the center-left government.

Key facts

Audience Share

1.80%

Ownership Type

Private

Geographic Coverage

National

Content Type

Paid content

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Publikime Shqiptare LLC

Ownership

Ownership Structure

The daily newspaper Dita is owned by the company Publikime Shqiptare LLC, which is owned by Besnik Dabulla, Alban Dabulla, Adrian Thano, Besnik Rama, Entela Osoja and Kristian Osoja.

Voting Rights

All share holders have the right to vote according to their shares

Individual Owner

Group / Individual Owner

Adrian Thano

Adrian Thano – is the editor in chief of the newspaper Dita and a shareholder with 10% of the shares in the company. He has long career in the Albania press and is a former director of information at Vizion Plus TV. Thano spent the biggest part of his career at the daily Shekullli as editor in chief and director. Based on his editorials/comments published in the newspaper, he is perceived as a left-wing journalist. Thano is a shareholder at the company Universiteti Dita, together with the Dabulla Brothers, which operates in the education field. He is also at the same time the head of the Agency for Support of Civil Society, AMSHC, which has faced often accusations of corruption and nepotism.

10%
Media Companies / Groups
Facts

General Information

Founding Year

2012

Affiliated Interests Founder

Publikime Shqiptare – the daily newspaper Dita is published by the company Publikime Shqiptare LLC, first registered under the ownership of Elis Sulaj, an employee of Dabulla brothers, who later sold his shares to the brothers, Alban and Besnik Dabulla, who bought 85% of the shares in the company. The editor in chief of the newspaper Adrian Thano, controls 10%, while the late Ardian Osoja’s children had 5%. After Osoja’s death his shares went to his children, while Alban Dabulla sold 10% of his shares to Besnik Rama.

Affiliated Interests Ceo

Elis Sulaj – is the CEO of the company. He registered the company at the Albanian National Business Registry and later sold his shares for 100,000 Lek (840 Euro) to Ardian Osoja, Besnik Dabulla, Alban Dabulla and Adrian Thano, one year after the registration of the company. Sulaj appears to be an employee of the company Nacional Sh.a, where Alban Dabulla holds 40% of the shares. He is also 66% owner of the company Ashley World Group, which is also linked with Alban Dabulla.

Affiliated Interests Editor-In-Chief

Adrian Thano – is the editor in chief of the newspaper Dita and a shareholder with 10% of the shares in the company. He has long career in the Albania press and is a former director of information at Vizion Plus TV. Thano spent the biggest part of his career at the daily Shekullli as editor in chief and director. Based on his editorials/comments published in the newspaper, he is perceived as a left-wing journalist. Thano is a shareholder at the company Universiteti Dita, together with the Dabulla Brothers, which operates in the education field. He is also at the same time the head of the Agency for Support of Civil Society, AMSHC, which has faced often accusations of corruption and nepotism.

Affiliated Interests other important people

Bedri Islami, Viktor Malaj, Mojkom Zeqo, Arben Duka – the four of them create a 'writers’ collegium' of the outlet, which calls itself an info-analytical newspaper.

Contact

Rruga Donika Kastrioti, Vila 9/1, Kati 1, mbrapa Kullave Binjake, Tirana

Tel: +355 672078182

Website: www.gazetadita.al

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

0.3 Mio. $ / 39 Mio. Lek

Operating Profit (in Mill. $)

0.07 Mio. $ / 9.2 Mio. Lek

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

6.6

Further Information

Meta Data

The structure of ownership and the financial statements are publically available at the National Business Center. The latest financial data available belong to 2016. To covert the financial data in USD, the Bank of Albania’s average exchange rate for 2016 was used. For the purpose of evaluating weight of assets and revenues of this company in the print media market, MOM have calculated the value of assets, revenues and profits of 11 Print Media Companies. The companies/outlets included in the calculation are as follows: Panorama, Gazeta Shqiptare, Koha Jone, Mapo, Shekulli, Tema, Dita, Shqiptarja.com, Standard, Sot News and Monitor.

  • Project by
    BIRN ALBANIA
  •  
    Reporters without borders
  • Funded by
    BMZ